15/11/24:

Het thema voor de editie 2025 is "THE CARS OF THE STARS".

14/10/24:

Vandaag uitnodiging ontvangen van Herr Klein voor deelname aan de editie 2025.

Bevestigend geantwoord. 

We zullen terug aan de start staan met de Mini en Alex word terug de co-piloot.

Rikkert & Alex
Rikkert & Alex

07/10/24

Eerste info:

De rally keert terug naar juli en word verreden volgens een iets ander schema.

Aankomst van de teams blijft op woensdag,  Op donderdag worden de snelheidsproeven verkend in de voormiddag, gevolgd door de  groepsfoto. In de vooravond vinden dan de technische controles plaats, gevolgd door de welkom avond. 

De shakedown word afgeschaft. 

Op vrijdag worden in de ochtend gestart en worden 4 proeven (vorig jaar 2 proeven) verreden met twee pauzes in het servicepark van Daun. 

Op Zaterdag blijft alles hetzelfde met drie proeven welke tweemaal gereden worden en nadien de sluitingsavond.

Er staan ​​dit jaar nog ongeveer 50 teams op de wachtlijst, er zal prioriteit gegeven worden aan die teams als ze een deelnemers formulier binnen sturen !!!!!!!!!


2024

24/06/24:

Na veel denken is jammer genoeg de volgende beslissing genomen. Daar de problemen met de motor van de Mini maar niet opgelost geraken,  is er besloten om onze inschrijving te annuleren. Ik denk dat dit de juiste en eerlijkste beslissing is tegen over iedereen die erbij betrokken is

Dus geen deelname aan het Festival in 2024.

28/04/24:

Harry Rovanperä
Harry Rovanperä

Op 01 Mei  word de officiële deelnemerslijst bekend gemaakt op de website van de organisatie.

Onder de deelnemers  Harry Rovanperä met Peugeot 206 WRC en Toyota Corolla WRC.

12/00/24:

De inschrijvingen zijn voorlopig gesloten !!!

Vanwege het grote aantal tot nu toe ontvangen inzendingen kunnen er voorlopig geen nieuwe inzendingen worden geaccepteerd en zal de deelnemerslijst op korte termijn worden heropend als er startplaatsen vrijkomen nadat de inzendingen zijn gecontroleerd.

 08/02/24:

We zijn er terug bij op 15 Augustus 2024 ! Dit al voor de zevende maal. 

07/02/24:

"BOSSE" komt naar de Vulkaaneifel

Tweevoudig wereldkampioen rally, Marcus Grönholm staat in zijn Scandinavische thuisland bekend als 'Bosse'. Als zogenaamde Finse Zweed is hij een echte Scandinaviër. Het is ook passend dat zijn eerste WRC-start plaatsvond tijdens zijn thuisronde in Finland in 1989 en dat hij in 2010 voor het laatst aan een WRC-rally in Zweden deelnam. Naast zijn twee WRC-titels, die hij in 2000 en 2002 behaalde met een Peugeot 206 WRC heeft hij tijdens zijn honderdtweeënvijftig WRC-optredens voor bijna alle topteams in de rallywereld gereden. Hij behaalde alle dertig WRC-overwinningen met bijrijder en zwager Timo Rautiainen en geldt als de beste 'niet-Fransman' achter de twee Sebastiéns (Loeb en Ogier) met de derde plaats op de WRC-lijstwinnaars aller tijden . "Ik heb veel over dit festival gehoord. Ik ben blij dat ik er deze keer bij kan zijn", zegt Grönholm, die uitkijkt naar zijn reis door de geschiedenis van de rallysport. "We kijken er erg naar uit dat 'Magic Marcus' deelneemt", zegt een stralende Otmar Anschütz, hoofd van de organisatie van de MSC Daun die het festival beheert. "We voeren momenteel nog veelbelovende gesprekken met andere topcoureurs uit de rallygeschiedenis over hun deelname. De fans kunnen niet alleen uitkijken naar een heel divers deelnemersveld, maar ook naar een of twee verrassingen."

01/02/24:

De inschrijvingsaanvraag  is verstuurd.

Rikkert zal indien ze aanvaard worden rijden met Alex Van Dooren. Nu afwachten (+/- 2 weken) om te weten of we toegelaten worden.

23/01/24:

Op 01 Februari gaan de inschrijvingen open. Naast het "notice board" op de website, zal ook terug de de "Sportity" app gebruikt worden.

 16.01.2024 14:50

Persbericht

ADAC Eifel Rallye Festival: Rallyauto's van A tot Z

01: Festival voor de zintuigen: Maximale variatie uit de rallygeschiedenis.

02: Het toegangsportaal opent op 01 februari 2024.

03: Nog maar een paar exemplaren: het boek over het festival.

01: Deelnemers en fans van de 12e editie van het ADAC Eifel Rallye Festival van 15 tot 17 augustus 2024 kunnen zich opnieuw verheugen op een bijzondere ervaring. Het startveld van het grootste rijdende rallymuseum zal nog breder zijn om de diversiteit van de geschiedenis van de rallysport zo uitgebreid mogelijk te documenteren.
Bijna 50 verschillende merken, van Alfa tot Audi, Citroën, Datsun, Opel, Peugeot, Talbot, VW en Wartburg, vulden in eerdere edities het festivalveld. Onder hen zijn absolute exoten zoals Allora, Clan, Hillmann, Jide of Steyr. Tot nu toe zijn er bijna 300 verschillende soorten voertuigen in Daun geweest. "Ons doel is om fans het meest uitgebreide aanbod van merken en voertuigtypes ooit op één plek te presenteren. Dit betekent echter ook dat we niet te veel identieke voertuigen van hetzelfde type kunnen toelaten, maar dat we bijzondere aandacht zullen besteden aan diversiteit", legt medeorganisator Reinhard Klein (Keulen) uit, hoofd van Slowly Sideways, de Europese vereniging van eigenaren van historische rallyvoertuigen. "Er komt een reünie met de auto's die de geschiedenis van de rallysport hebben gevormd. Van de 2-takt Trabant tot de Groep B-auto's en de WRC's." Het toegangsportaal op www.eifel-rallye-festival.de opent op 1 februari 2024 en sluit eind april.

02: Het Eifel Rallye Festival is en blijft echter de wereldwijde (familie)bijeenkomst van de rallyscene. "We zijn nog nooit zo ver gevorderd geweest in onze voorbereidingen in zo'n vroeg stadium", zegt Otmar Anschütz van de organiserende MSC Daun. "Daarom kunnen we binnenkort de eerste hoogtepunten aan de fans bekendmaken. Het festival blijft ook trouw aan zijn idee dat het rallygeschiedenis biedt die kan worden beleefd en aangeraakt." Een bezoek aan de rallymijl in het midden van Daun met het servicegebied en de tentoonstellingen blijft gratis, alleen wie de hedendaagse getuigen van de rallygeschiedenis in actie wil meemaken op de demonstratieroutes moet entree betalen. Al met al belooft de editie van 2024 vooral één ding te worden: een festival van de zintuigen voor alle fans van de rallysport.

03: Eifel Rallye Festival 2011-2022 - Het officiële boek Als u de tijd tot het volgende festival op een onderhoudende manier wilt overbruggen, kunt u dat doen met het officiële boek
over de eerste tien edities van het Eifel Rallye Festival: De hoogtepunten van elk afzonderlijk jaar worden beschreven op meer dan 300 pagina's. Auto's die nog nooit eerder zijn gezien en de unieke dwarsdoorsnede van de rallygeschiedenis met de klassiekers van Mini en Volvo PV544 tot Groep 4 legendes zoals de Stratos en Ascona 400, met de onvergetelijke Groep B monsters, de sterren van Groep A van Lancia tot Subaru en met de spectaculaire World Rally Cars. De tweetalige teksten (Duits en Engels) en de vele foto's met tal van tabellen en overzichten van starters en voertuigen worden gecompleteerd. De oude beschermheer Walter Röhrl vat zijn indrukken van het festival samen in een voorwoord. Hier is de bestellink bij de RallyWebShop:
https://www.rallyandracing.com/mcklein-store/buecher/eifel-rallye-festival-2011-2022-das-offizielle-buch?c=1194

12/01/24:

De flyer is er! Klik HIER om hem in het groot te bekijken.

29/11/23:

Het thema voor de editie 2024 is: "Rallyecars A bis Z".

Verdere info welke op heden bekend is:

Er worden 155 slowly sideways rally wagens toegelaten en 20 voorwagens.

Het inschrijvingsgeld is opgetrokken van 800,-€ naar 950,-€.

De inschrijvingen gaan open op 1 Februari 2024. (wagens welke vorig jaar werden geweigerd krijgen in de editie 2024 voorrang).

Verdere info volgt later.

Als we worden toegelaten, komt het Team RM komt terug aan de start in 2024.

25/10/23:

Eifel rally festival in 2024 gaat voor het eerst door in de maand Augustus. Namelijk op 15-16 & 17   .

Lees hier het officieel persbericht.


2023

05/08/23:

Mini te zie op minuut 6.52.

30/07/23:

Terug van een super en natte  eifel rally.

Woensdag morgen vroeg vertrokken en bij aankomst ons aangemeld  bij de organisatie. Daar de nodige papieren ontvangen om het service terrein te kunnen betreden. Terzelfder tijd ook de trekker ontvangen welke we dan in de rally wagen moesten plaatsen. Onze service opgesteld en dan iets gaan eten. Rond deze tijd kregen we onze eerste plensbui te verwerken. In de late namiddag moesten wij ons dan aanmelden aan de administratieve controle. Daar ontvingen we onze nodige papieren en de deurnummers en rallyplaten.. Op de service alles in orde gebracht. Op naar dag 2 wat een echte regendag ging worden.

Shakedown
Shakedown

Om 6u30 al vertrokken voor de verkenningen te doen van de 5 verschillende etappes. Dit was OK en rond de klok van 11 uur waren we terug op de service. Na het eten  was er om 14 uur  de jaarlijkse afspraak op het vliegveld voor  het nemen van de groepsfoto. We waren daar een van de eersten, zodat we nu eens helemaal vooraan stonden. Om 16u30 begon dan het echte werk met het rijden van de shakedown. We reden 2 x over het parkoers. De samenwerking tussen mij en mijn nieuwe nieuwe copiloot 'Bertje Decat" verliep vlotter dan gedacht. Dus terug naar de service. Daar wagen kuisen en nogmaals alles controleren. Einde dag 2.

Groepsfoto op vliegveld
Groepsfoto op vliegveld

Op dag 3 stond de keuring van de wagen en kledij op het menu en 1 proef van 16 km, welke 2 maal moest gereden worden. We moesten ons aanmelden bij de keuring tussen 9 uur en 9u30. Alles verliep vlot en tegen 10 uur stonden we terug op de service. Dan was het wachten tot in de namiddag om een eerste keer over het podium te rijden om de eerste proef af te werken. Gelukkig kregen we veel bezoek op onze serviceplaats, wat de tijd wat sneller deed voorbijgaan. Dan was het zover. Na een voorstelling op het podium vertrokken we naar onze eerste proef met de Mini. Wat gezonde stress, maar alles verliep goed. De proef lag er hier en daar wat vettig bij, maar alles verliep vlot. Wel had de Mini te weinig power op het steile gedeelte. Ook de rechts 6 namen we 2 maal mooi met de handrem wat plezant was. Dit herhaalden we in de vooravond nogmaals, wat ook goed verliep. Terug op de service, wagen controleren en kuisen. Einde dag 3.

Zaterdag morgen, dag 4 en ook laatste dag. Om 9u30 gingen we van start voor 3 proeven. Proef 1 geen problemen, wel ergens een bocht te kort genomen zodat we met het linker voorwiel in de gracht zaten, maar niets ergs.  . Dan op naar KP 2, welke een van de mooiste was. Na het voetbalveld, was het dalend naar het bos toe, waar enkele haarspelbochten op ons lagen te wachten. Bij het remmen naar de eerste bocht toe, juist begin van het bos, lag de weg daar nog nat. De wagen schoof door op zijn neus, ging in de berm, sloeg over naar de rechter kant terug in de blubber en bij het nogmaals remmen en een korte snok aan het stuur, stonden we gedraaid in tegenovergestelde richting, maar gelukkig zonder iets geraakt te hebben. Dit was wel ons warmste moment van het weekend. Motor terug gestart, gedraaid en terug verder.

De derde proef reden we dan rustig uit zonder risio's te nemen.

Middagpauze van 2 uur. Auto terug controleren wat opkuisen en piloot en copiloot wat eter en rond 14u30 waren we terug weg, dit voor een laatste ronde van 3 proeven. Dit allemaal overleefd en podium op om onze troffee in handen te mogen nemen van herr Klein hemself. Nog veel applaus van het vele publiek en zo einde rally.

Was een topweekend, met veel regen en veel volk op mooie proeven. TOP !

Bedankt aan de vele mensen welke zijn langsgekomen op de service, wat plezant was. Ook aan de vele foto's welke we mochten ontvangen  ook bedankt aan mijn nieuwe co "Bertje Decat" wat heel goed is meegevallen. Zeker voor herhaling vatbaar. Ook bedankt aan mijn vrouw Myriam, en Virginie, Louisa en Loic en Pascaline. 

Rikkert

FOTO'S op de fotopagina !! (foto's bijgewerkt op 31/07/23)

08/07/23:

Ook de serviceplaatsen zijn bekend.

We staan zoals voorheen op de parking 2 van de "KINO" (cinema) links achteraan. Naast vader en zoon Hermann Olivier & Marc met de Trabant 800 RS.

02/07/23:

De startnummers zijn bekend.

Rikkert en "Bertje Decat" gaan van start met het nummer 46.

Dit jaar heel wat minder Belgen aan de start dan andere jaren. 

In totaal staan 166 deelnemers aan de start. De startlijst kun je  HIER bekijken.

11/05/23:

Vandaag werden we officieel voorgesteld door de organisatie op facebook , Instagram en de officiële website.

Heute: Rikkert Vancayseele / Bernard Sinnaeve (B/B)
Rikkert und einige Freunde haben 2018 begonnen einen Mini zu restaurieren. Alles wurde sorgfältig nachgebaut mit Ausnahme der Sicherheit (Sitze, Gurte und Überrollkäfig), die den heutigen Standards entsprechen.
Gestern: Timo Mäkinen/Pekka Keskitalo, 1000 Seen Rallye 1967
Timo Mäkinen wurde Anfang der 1960er Jahre Werksfahrer bei British Motor Corporation (BMC), zunächst in einem Austin-Healey und später auch mit den Mini Cooper. Mit letzterem musste er bei der 1000 Seen Rallye 1967 die legendäre Sonderprüfung 'Ouninpohja' mit offener Motorhaube fahren weil diese kurz nach dem Start aufsprang. Er fuhr damit sogar eine drittschnellste Zeit um schließlich die Rallye sogar zu gewinnen. Mäkinen mit dem Spitznamen "die fliegende Finne" ist auch dreimaliger finnischer 

Today: Rikkert Vancayseele / Bernard Sinnaeve (B/B)
Rikkert and some friends started restoring a Mini in 2018. Everything has been carefully rebuilt except for the safety (seats, seatbelts and roll cage), which are up to today's standards.
Yesterday: Timo Mäkinen/Pekka Keskitalo, 1000 Lakes Rally 1967
Timo Mäkinen became a factory driver for British Motor Corporation (BMC) in the early 1960s, first in an Austin-Healey and later with the Mini Coopers. With the latter he had to drive the legendary special stage 'Ouninpohja' at the 1000 Lakes Rally 1967 with the bonnet open because it popped open shortly after the start. He even set the third fastest time to win the rally. Mäkinen, nicknamed "the flying Finn", is also a three-time Finnish rally champion

Aujourd'hui: Rikkert Vancayseele / Bernard Sinnaeve (B/B)
Rikkert et quelques amis ont commencé à restaurer une Mini en 2018. Tout a été soigneusement reconstruit, à l'exception de la sécurité (sièges, ceintures et cage de sécurité), qui correspond aux normes actuelles.
Hier: Timo Mäkinen/Pekka Keskitalo, Rallye des 1000 Lacs 1967
Timo Mäkinen est devenu pilote d'usine chez British Motor Corporation (BMC) au début des années 1960, d'abord au volant d'une Austin-Healey, puis aussi avec les Mini Cooper. Avec cette dernière, il a dû parcourir la légendaire épreuve spéciale 'Ouninpohja' avec le capot ouvert lors du Rallye des 1000 Lacs 1967, car celui-ci s'est ouvert peu après le départ. Il a même réalisé le troisième meilleur temps pour finalement remporter le rallye. Mäkinen, surnommé "le Finlandais volant", a également été trois fois champion de Finlande des rallyes.

Zie ook op de officiële website van de Slowly Sideways Europe

28/04/23:

Vanaf 01 Mei worden dagelijks 2 teams officieel voorgesteld op de website van de organisatie.

15/03/23:

De Inschrijving van "Rikkert" en "Bertje Decat" zijn aangenomen. Dus staan ze eind Juli 2023 met de Mini aan de start van het Eifel rally festival !!!! Voor "Rikkert" word dit zijn 6 de deelname en voor "Bertje Decat" word het zijn eerste deelname. 

Volg hier verder alle voorbereidingen en info.

11/03/23:

De grote lijnen van het programma kun je HIER bekijken.

01/03/23:

Inschrijving van Rikkert en "BertjeDecat" met de Mini zijn verstuurd. Nu afwachten.

Origineel
Origineel

28/02/23:

Vandaag is het reglement vrijgegeven. U kan het hieronder lezen  of in het Duits of in het Engels.

Morgen gaan de inschrijvingen open. "Rikkert" de "Bertje" worden ingeschreven met de Mini. Hopelijk word de inschrijving aanvaard en kunnen ze deelnemen. 

Voor Rikkert is dit dan al de 6 deelname.

 

16/01/23

Persbericht

-Nieuwe hoogtepunten gepland voor zowel deelnemers als fans.

-De inschrijvingen gaan open op 1 maart 2023.

-Het festival start terug op Donderdagnamiddag met de shake-down in Kelberger Land.

De taak van de organisatoren van de elfde editie van het ADAC Eifel Rally Festival is om alle goede eigenschappen van eerdere evenementen te behouden, maar toch ruimte te vinden voor nieuwe innovaties. In het weekend van 27 tot 29 juli is het pittoreske stadje Daun in het hart van de Vulkaaneifel opnieuw een rendez-vous voor de wereldwijde fans van de rallysport en haar geschiedenis. Meer dan honderdvijftig originele rallyauto's of natuurgetrouwe replica's presenteren de geschiedenis van deze fascinerende sport in en rond Daun.

De fans van deze 'klassenbijeenkomst' van historische rallyauto's kunnen er op twee manieren van genieten. Ze kunnen ze zien optreden op de demonstratieproeven in de Vulkaaneifel waar hun eigenaren hun auto's op snelheid laten zien. "Je kunt deze auto's niet alleen zien en horen, maar je kunt ook genieten van de unieke geur van vroeger", meldde een enthousiaste fan vorig jaar.

De tweede gelegenheid is in de Rally  servicezone in het centrum van Daun. Wanneer de voertuigen niet op de podia staan, worden ze hier geparkeerd. Dit is een van de weinige gelegenheden om rallyauto's van dichtbij te zien en met hun eigenaren te kletsen. "Het is een belangrijk onderdeel van ons concept om de voertuigen zo dicht mogelijk bij de fans te brengen. Vaak zijn ze alleen in musea en op afstand te zien, hier laten we ze in actie zien en, in de servicezone bijna aanraken ", legt Reinhard Klein uit, die als hoofd van Slowly Sideways verantwoordelijk is voor het samenstellen van het deelnemersveld. De start voor het festival van 2023 is al begonnen en er komen veel vooraanvragen binnen. "Maar de inschrijving begint pas op 1 maart, pas dan gaat het loket open." zegt Klein. En de man uit Keulen heeft een geruststellende boodschap voor potentiële toetreders: "Ondanks de algemene inflatie en prijsstijgingen hebben we besloten om zowel het inschrijfgeld voor de toetreders als de ticketprijzen voor de fans op het oude niveau te houden."

Nieuwe hoogtepunten voor deelnemers en fans

Ook is er nieuws over de demonstratieproeven. "Voor de zaterdagetappes hebben we toestemming gekregen om twee nieuwe parcoursen in gebruik te nemen, een van meer dan elf kilometer en een van meer dan vijftien kilometer lang. Dit roept sportieve herinneringen op aan de oude Eifelrally", onthult Otmar Anschütz, voorzitter van de MSC Daun en organisator van het festival. "Bovendien hebben we het aandeel onverharde wegen verminderd en is er nu nog maar een kleine maar zeer acceptabele hoeveelheid grindgedeelten." Donderdagmiddag gaat het evenement van start met de shakedown in het 'Kelberger Land' tussen Bodenbach en Borler. Tijdens de aansluitende welkomstavond in de Rally centrum zijn een openluchtbioscoop en interviews met de sterren van de rallyscène - zowel moderne als historische - weer gratis voor iedereen die komt kijken.

De technische keuring is op vrijdagochtend in het openbaar en wordt voor het eerst voorzien van commentaar, zodat de fans tijdens het doorlopen van de formaliteiten aanvullende informatie krijgen over de voertuigen en hun geschiedenis.

De twee vrijdagetappes worden verreden op het circuit rond de Hochkelberg, dat vorig jaar voor het eerst werd gebruikt. De actie van zaterdag begint met de legendarische 'Mantaloch'-etappe die, na de start in Dreis-Brück en het passeren van een bij fans zo populaire combinatie van bochten, gevolgd wordt door prachtige en veeleisende asfaltwegen. De tweede nieuwe demonstratie etappes leiden vanuit het noorden langs de Uessbach-vallei en maakt een 'omweg' naar Demerath. De route leidt de teams vervolgens door de klassieker 'Lehwald' . Met de prijsuitreiking 's avonds en de aansluitende livemuziek word het feest afgesloten .

6/12/22

Rikkert zal terug zijn inschrijving aanvragen. Of hij zal toegelaten worden zullen we weten ergens einde Maart 2023. De co-piloot word "Bertje Decat" uit Ichtegem.

Woordje van de organisatie:

Vrienden van historische rallysport over de hele wereld zullen deze datum in hun agenda noteren: van 27 tot 29 juli wordt de Vulkaaneifel rond Daun weer omgetoverd tot een rijdend rallymuseum. Op de rallycentrum in Daun worden meer dan 150 originelen of eigentijdse getuigen van de rallygeschiedenis tentoongesteld die trouw zijn gebleven aan het origineel. Op de demonstratie proeven in de Vulkaaneifel kunnen fans het visuele en akoestische plezier van deze auto's live in actie ervaren. Hoewel de voertuigen de sterren van het festival zijn, trekken ook hun voormalige coureurs en vele mensen die met deze fascinerende sport te maken hebben elk jaar naar Daun voor de internationale klasse reünie van de rally geschiedenis.

De planning is al in volle gang en de eerste hoekstenen zijn gelegd: "Na de shakedown op donderdag in 'Kelberger Land' is er traditiegetrouw de welkomstavond met openluchtbioscoop in de rallycentrum", legt Otmar Anschütz, hoofd organisatie van de grote evenementen  en voorzitter van de organiserende MSC Daun. "Voor de vrijdag- en zaterdagetappes richten we ons op het behouden, zoals het was vorig jaar. Maar ook op het bieden van innovaties voor de teams en de fans. Er zullen zeker enkele verrassingen zijn", voegt Anschütz toe.

"In de tien voorgaande edities van ons festival hebben we enorme vooruitgang geboekt in de kwaliteit van de deelnemende voertuigen", zegt Reinhard Klein, hoofd van 'Slowly Sideways Europese'  welke verantwoordelijk is voor de samenstelling van het deelnemersveld. "We zijn van plan om in de toekomst consequent op deze weg verder te gaan. Ik ben ook gefascineerd door de unieke pareltjes uit de geschiedenis van de rallysport die we hier al hebben mogen presenteren. Maar er valt nog veel meer te ontdekken - en daar werken we aan."

De organisatie

26/11/22:

De datum voor editie 2023 is bekend.