19/05/24:
Verslag Rikkert:
Donderdag middag vertrokken naar Bochelt, om de spits rond Brussel wat te vermijden. Wat gelukt is. Wat stapvoets verkeer rond de Welriekende dreef, maar voor de rest mooi kunnen doorrijden.
Aangekomen in Bochelt konden wij rustig het serviceterrein oprijden en onze aangewezen plaats op parking 4 innemen. Het Duitse team naast ons was al ter plaatse, zodat we al onmiddellijk wat contact konden leggen.
Na ons serviceplaats in orde te hebben gebracht, wat gaan drinken en zo kwamen we wat oude bekende tegen en de rallysfeer was onmiddellijk gezet. Dan iets gaan eten en de eerste dag was voorbij.
Op Vrijdagmorgen afspraak met copiloot Alex rond 9 uur. Dan de administratieve controle doorgelopen, alles OK. De klevers op de auto aangebracht en rond de klok van 12 uur, was het tijd voor de technische controle. Die vond plaats op het servicepark zelf, zodat we ons niet hoefden te verplaatsen. Een opmerking. De persoonlijke reclame vooraan op de Mini moest verwijderd worden. Niet toegelaten bij de slowly's wat juist was. Voor de rest alles OK. Na iets te hebben gaan eten, kort na de middag het parkoers gaan verkennen. Voor mij was het de eerste maal dat ik op Maas kiesel ga rijden. Het viel eigenlijk nog goed mee, maar ja er was nog niet op gekoerst he. Na de verkenning nog wat gaan drinken in het rallydorp met enkele ander slowly teams dat we kenden. De sfeer zat er al goed in. Daar begon het plots water te gieten en het bleef maar duren. De grasvelden rond het rallycentrum werden al gouw modderpoelen. Later op de avond toch nog beginnen opklaren.
Dan de rally dag op Zaterdag. Rond 9u30 begonnen we aan onze eerste ronde. We hadden met de Mini wat hulp nodig om ons op het podium te gidsen, want de oprijplaten lagen wat ver uit elkaar, zodat we lang beide kanten maar 10 cm speling hadden. Maar het lukte. De Mini liep goed op de verbinding naar KP1. Daar aangekomen was er wat vertraging en moesten we enige tijd wachten. Plotseling viel de motor stil. Terug proberen te starten maar het lukte niet. Motorkap eraf en kijken of we iets meer zagen. Niets abnormaal te zien. Dan kijken in koffer of de benzinepomp nog werkte. Dit was OK. Dan op alle bougiekabels gedrukt en de fiches van de bobijn eens afgetrokken en er terug opgezet. Terug proberen te te starten en het lukte. Ons vlug terug klaargemaakt voor de start en we konden nog starten op onze plaats. Alles verliep vlot de maas kiezel lag al zo vlak niet meer als tijdens de verkenning, maar enkel in de bochten was het al goed uitgereden geen probleem voor de Mini. Zo bleef het ook op KP 2. Wel al gezien in mijn achteruitkijkspiegel dat er blauwe rook te zien was telkens ik gas gaf na een bocht. Aangekomen op de service, het oliepeil gecontroleerd en er moest 1 liter olie bijgegoten worden. Maar al het andere, zoals oliedruk en koelwater waren OK. Dit hebben we moeten doen telkens na 2 KP's. gedurende de ganse rally. Ieder ronde verslechterde het onverhard, maar we kwamen overal vrij vlot door. Wel begonnen we nu en dan wat te schuiven op de karterplaat. Op naar de laatste ronde die bestond uit nog 2 kp's. Ook begon het te regenen, maar van een stortbui bleven we gespaard. Het parkoers lag nu enorm vettig en met de diepe rijsporen begon de Mini het lastig te krijgen. Maar overal gingen we erdoor. Door de smalle spoorbreedte van de Mini konden we wat naast de gereden sporen rijden, wat voor ons dan weer een voordeel was. Zo beëindigden we dan een zeer zware Slowly sezoens demo rally, welk zwaar was voor zowel mens als wagen. Het was een mooie rally om te rijden. Mooie sfeer, mooie serviceplaats. Bedankt aan de organisatie met in het bijzonder aan Eddy en Leon. Ook bedankt aan de collega's voor de gezellige sfeer en vriendschap. Als laatste nog een bedanking aan mijn vrouw Myriam en mijn co Alex voor al het goede en mooie werk.
Als we mogen staan we volgend jaar terug aan de start. Nu de motor herstellen of vervangen zodat de Mini top staat voor het Eifel rally festival.
15/05/24:
We gaan van start met het nummer 118. Onze serviceplaats vind je op parking 4.
06/05/24:
Inschrijving en betaling is in orde .
Rikkert voor de eerste maal aan de start op de enige onverhard rally in België. Copiloot van dienst is Alex Vandooren.
Voor het ogenblik zijn er 22 teams ingeschreven.